ZGŁOSZENIE UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO

ZGŁOSZENIE UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO

 

WYMAGANE DOKUMENTY

1.Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu;

2.Uszkodzony dowód (gdy dotyczy);

3.Dokument stwierdzający stosunek prawny istniejący między wnoszącym zgłoszenie a osobą, w której imieniu zgłoszenie jest wnoszone, np. orzeczenie sądu (gdy dotyczy);

4.Inny dokument tożsamości (np. ważny paszport) w przypadku zgłoszenia utraty dowodu (jeśli osoba zgłaszająca posiada);

5.Pełnomocnictwo szczególne (gdy dotyczy).

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Urząd Gminy Rzgów, ul. Konińska 8, 62-586 Rzgów

Siedziba: biuro nr 5 – parter

Telefon: (63) 241-90-18  wew 39

Faks: (63) 241-97-90

E-mail: elud@gminarzgow.pl

EPUAP :  /3etff8b38u/SkrytkaESP 

E-doręczenia: AE:PL-55351-66990-TBIWH-27

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY

Niezwłocznie.

 

PRZEBIEG SPRAWY

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia własnego dowodu (osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych) Zgłoszenia można dokonać: - osobiście w urzędzie dowolnej gminy na terytorium RP – na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, po opatrzeniu formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu własnoręcznym podpisem. - za pomocą usługi elektronicznej dostępnej na stronie www.obywatel.gov.pl. - na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej - na stronie www.obywatel.gov.pl po opatrzeniu zgłoszenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym. Zgłoszenie musi być zaadresowane do wystawcy dowodu. - u konsula RP - w przypadku osób przebywających poza granicami kraju, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu, na formularzu zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. - za pośrednictwem pełnomocnika - który składa pełnomocnictwo szczególnego do dokonania tej czynności - osobiście w siedzibie urzędu dowolnej gminy na terytorium RP, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, po opatrzeniu formularza własnoręcznym podpisem. Pełnomocnik może również zgłosić utratę/uszkodzenie na stronie www.obywatel.gov.pl. Pełnomocnictwo szczególne powinno być sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzone przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (dopuszczalne jest odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa opatrzone przez pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym). Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dziecka do lat 18, osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie lub częściowo Zgłoszenia dokonuje – rodzic, opiekun lub kurator: - osobiście w urzędzie dowolnej gminy na terenie RP - na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, po opatrzeniu formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu własnoręcznym podpisem. Opiekun lub kurator przedkłada do wglądu dokument stwierdzający stosunek prawny istniejący pomiędzy nim a osobą, w której imieniu wnosi zgłoszenie (np. orzeczenie sądu); - na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej - na stronie www.obywatel.gov.pl - zgłoszenie musi być zaadresowane do wystawcy dowodu i opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Opiekun lub kurator załącza dokument elektroniczny stwierdzający stosunek prawny istniejący pomiędzy nim a osobą, w której imieniu wnosi zgłoszenie lub jego odwzorowanie cyfrowe (skan); - u konsula RP - w przypadku osób przebywających za granicą, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu, na formularzu zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. Zaświadczenie wydaje się na żądanie. W przypadku zgłoszenia osobistego opiekun lub kurator przedkłada do wglądu dokument stwierdzający stosunek prawny istniejący pomiędzy nim a osobą, w której imieniu wnosi zgłoszenie (np. orzeczenie sądu). UWAGA! W przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, konsulowi lub za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji należy przekazać uszkodzony dowód osobiście lub pocztą do wystawcy dowodu.

 

OPŁATY

Czynność nie podlega opłacie skarbowej.

 

PODSTAWA PRAWNA

1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;

2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;

3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz.UE.L Nr 119, str. 1) – tzw. ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO)..

 

RODO

Klauzula RODO

 

DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU / AKTUALIZACJI

08-10-2025

 

Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Klauzula RODO

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 października 2025 13:19
Dokument wprowadzony do BIP przez: Przemysław Zieliński
Ilość wyświetleń: 8
08 października 2025 13:20 (Przemysław Zieliński) - Zmiana treści zakładki.
08 października 2025 13:19 (Przemysław Zieliński) - Dodanie nowej zakładki.